Kennis & inspiratie

Terugblik webinar ‘Leiderschap bij Digitale Transformaties’
Op donderdagmiddag 8 oktober was Marco Derksen, initiator achter Marketingfacts en kerndocent van de leergang Digitaal Leiderschap, onze gast in het webinar ‘Leiderschap bij Digitale Transformaties’. Hij nam ons hierin mee in de stappen die we daar in kunnen zetten. Hierbij een korte terugblik op ons allereerste webinar.

Terugblik Destination: Future
Op donderdag 8 oktober opende De Heiligenberg in Leusden haar poorten voor Destination: Future; Strategie en Marketing bij Digitale Transformaties. Tijdens een enerverende ochtend namen inspirerende docenten de deelnemers mee de materie in.
Waarom gokken als er scenariodenken bestaat?
Met het beantwoorden van die vraag zou je, weet ik nu, een heel boek kunnen vullen; in mijn boek “Futuring, de kunst van het anticiperen; toekomstbestendig strategisch denken” is er slechts één (lang) hoofdstuk aan gewijd. Dat is voor een blog ongeschikt; hier dus een beknopte samenvatting en wat overwegingen. En dat vanuit twee invalshoeken: waarom – en ook hoezo - gokken? En wat is scenariodenken wel en niet?

Disruptieve kijk op business development en innovatie
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Wat organisaties die zich willen onderscheiden met ‘indrukwekkende klantervaringen’ daarvan kunnen leren, laat het nieuwe boek "De Business Compositie" van dienstenmarketingexpert en AOG-docent Floris Hurts zien. In De Business Compositie maakt hij een gedachtenprikkelende vergelijking tussen de wereld van de muziek en die van bedrijven en instellingen.

De ontmoeting met Peter Verhoef en Frans Woelders over klantbelang
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Banken boeken gestaag vooruitgang bij het centraal stellen van de klant. Peter Verhoef (hoogleraar Marketing, Rijksuniversiteit Groningen) en Frans Woelders (Algemeen Directeur Retail ABN AMRO) in gesprek over de vorderingen die de sector maakt.

Mindfulness op de werkvloer
Talentontwikkeling en Human Resources
In de moderne samenleving zijn ontzettend veel prikkels. Op weg naar je werk moet je uitkijken dat je niet word overreden door auto’s en brommers, op het werk zelf wordt je voortdurend blootgesteld aan ringelende telefoons, collega’s die je storen, oneindig veel e-mails en moet je dringen om nog op een tijd een broodje bij de kantine weg te kunnen kapen. Het zijn misschien allemaal kleine dingetjes, maar ze zorgen er wel voor dat je innerlijke alarmsysteem continue afgaat en misschien wel constant in hoogste staat van paraatheid verkeert. Gebeurt er dan nog iets onverwachts – een deadline wordt bijvoorbeeld onverwachts naar voren gehaald – dan schiet je al snel in de stress. Het innerlijke alarmsysteem staat zo gevoelig afgesteld omdat het menselijk brein zich heeft ontwikkeld in een tijd waarin er veel minder prikkels waren. Onze antieke hersenen zijn dus niet op ingesteld op zoveel prikkels en dus gaat voortdurend het alarmsysteem af.
Leiderschap en strategie in geagiteerd Groningen
Binnen de opleiding Strategisch Leiderschap mag ik de laatste jaren altijd een bijdrage leveren. Erg leuk om te doen en leerzaam voor in ieder geval mijzelf – en hopelijk ook voor de deelnemers. Bij het genot van uitspanning uit de dagelijkse werkzaamheden reflecteren op casussen van deelnemers of andere, vanuit ervaring en theoretische kennis van allen. Vandaag bekijken we een case uit Groningen omtrent Centrum Veilig Wonen.

Verder denken over Strategic Urban Development
Elf jaar geleden verhuisde Ward Rauws (1985) naar Groningen om planologie aan de RUG te studeren. Dat was eigenlijk een logische keuze voor een jongen uit de polder: Rauws is geboren en getogen in Lelystad, een stad die rechtstreeks van de tekentafel is gekomen. “Al jong vroeg ik me af wie de tekenaar van Lelystad was. Wat erachter de plannen zat en waarom het eigenlijk zo anders uitpakte dan bedoeld.” Als één van de docenten van het programma Strategic Urban Development van AOG School of Management wil hij met de deelnemers verkennen hoe planologen en beleidsmakers kunnen omgaan met de fundamentele onzekerheden die bij zijn vak horen.

Terugblik Midden in de Samenleving
Op woensdag 30 september heeft AOG School of Management het evenement ‘Midden in de Samenleving – De publieke sector in ...

Kan marketing overmatigheid beteugelen?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Overmatigheid kent steeds minder grenzen. De mentaliteit van “het moet kunnen” wint terrein. De brutaliteit, onbeschoftheid, ongedisciplineerdheid en de ‘ niets is te dol cultuur’ lijkt niet meer te stoppen. Er is wereldwijd een wedstrijd gaande in het afbreken van de laatste taboes. En Nederland behoort tot de koplopers. Kan marketing, dat ongetwijfeld een (ongewilde) bijdrage heeft geleverd aan deze mentaliteit, ook worden ingezet om het omgekeerde te bereiken? Dit artikel is een call to action om marketingtechnieken in te zetten om onmatigheid te beteugelen.