Kennis & inspiratie

Duurzame diversiteit voor een duurzamere wereld
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Bij het zoeken naar een duurzamere wereld is het weten te benutten van diversiteit essentieel: enerzijds is het een voorwaarde voor een gezonde planeet, anderzijds is het een goede eigenschap van lerende gemeenschappen die tegen stootjes kunnen en in staat zijn te breken met bestaande routines en systemen die niet langer houdbaar blijken te zijn. Wanneer wij spreken over ‘duurzame leerprocessen’ en over ‘duurzame organisaties’ dan zien wij het als een vanzelfsprekendheid dat we het hebben over organisatieontwikkeling en leerprocessen die bijdragen aan een samenleving die duurzamer is dan de huidige.

Veranderingen in organisaties
Onlangs woonde studieadviseur Nienke Rooda de achtste module uit een serie van negen bij van de leergang Leiderschap in Management. ...

Geen technische, maar maatschappelijke discussie over toekomst van werk
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Artikelen en congressen over de toekomst van werk beginnen meestal vanuit een technisch perspectief: door robotisering moet je vrezen voor je baan. Maar we moeten niet vrezen, we moeten juichen. Want waarom zouden we computers en machines innoveren én toch willen blijven werken? Wat is dat voor een rare kronkel in de mens? We combineren een beleid van innovatie met een beleid van volledige werkgelegenheid. Dit leidt er toe dat we er steeds werk bij zoeken om de dag maar vol te maken. We verzinnen regeltjes, sturen cc-tjes en beleggen vergaderingen: kortom we vallen anderen lastig wanneer we zelf productiever worden.

The things we do for love.
Gebombardeerd tot alarmschijf in december ’76 : ‘The things we do for love’ van 10 cc, een in 1972 opgerichte popband uit Groot Brittannië . Het liedje gaat over miscommunicatie in de liefde. Een regel van de songtekst, ‘communication is the problem to the answer’, is iets wat jaren omineus is blijven hangen…

Arbeid in de nieuwe Economie
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
“Minister Asscher (Sociale Zaken) waarschuwde vorig jaar dat robots en andere technologie de komende decennia een drastisch effect kunnen hebben op het aantal menselijke banen.” Zo start ook het rapport ‘De Robot de Baas’ van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat onlangs het licht zag. De conclusie uit het rapport is dat de opkomst van robots minder snel gaat dan door veel paniekzaaiers wordt beweerd, Er zijn wel grote veranderingen in opkomst, waarbij op termijn veel moet worden aangepast. Een groeiende ongelijkheid is hier een voorbeeld van.

Terugblik Vooruit Denken
Op donderdag 10 december opende De Sparrenhorst in Nunspeet haar deuren voor een nieuw evenement: “Vooruit Denken, uw volgende stap in visie en leiderschap”. Met 120 deelnemers, 14 kerndocenten en alle studieadviseurs en ontwikkelaars van AOG School of Management was het meteen volle bak. Twee keynotes, vijf parallelle flitscolleges en een walking diner in kerstsfeer brachten alle deelnemers tot elkaar in betekenisvolle ontmoetingen.

Ethiek als grondslag voor duurzaam handelen
Een van de meest fundamentele colleges in de Leergang Leiderschap in Duurzaamheid, handelt over ethiek. Hoogleraar letterkunde en filosofie Maarten van Buuren heeft zich vooraf uitgebreid verdiept in deze materie. Hij houdt zijn gehoor twee klassieke stromingen voor. Het Daoïsme, een door Laozi ontwikkelde leer die als reactie op Confucius in het oude China opkwam en de leer van Spinoza uit de Nederlanden van de Gouden Eeuw.
Hoe leiders motiveren
De functie van leiderschap is het creëren van een toegevoegde waarde aan een groep. Het beeld wat algemeen geaccepteerd is, is dat echte leiders mensen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Echter, zo stelt hoogleraar Organisatiekunde Mathieu Weggemans, vooral mensen die meer complex werk doen (zoals kenniswerk) zijn al vanuit zichzelf sterk gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen.

Goede voornemens: uw leiderschap in 2016
Nu de feestdagen voor de deur staan en ook het nieuwe jaar haar opwachting maakt, beginnen voor velen van ons ...
Ontdekkingsreis naar organiseren in de 21ste eeuw
Talentontwikkeling en Human Resources
The past is a foreign country; they do things differently there. Dat is de openingszin van L.P. Hartley’s beroemde roman The Go Between. Een boek gesitueerd op het tumultueuze breukvlak van twee eeuwen: de 19de en de 20ste. Ruim een eeuw later bevinden we ons opnieuw in zo’n overgangsfase tussen verschillende tijdperken – met elk hun eigen uitgangspunten, benaderingen, verhoudingen.