Kennis & inspiratie

Een terugblik op de boekpresentatie ‘Creating Value with Big Data Analytics’

Nieuws

Hoe kunnen marketeers gebruiken maken van Big Data voor een slimmere besluitvorming? Op donderdag 11 februari jl. presenteerden Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk (docenten in van de leergang Klantstrateeg) met trots hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’. Tijdens de bijeenkomst in Dauphine Amsterdam waren veel marketeers zowel vanuit de wetenschap als praktijk aanwezig samen met familie en vrienden.

Lees meer

De essentie van gedrag

Veranderen en Organiseren

Op 9 februari jl. heeft het eerste online proefcollege voor de opleiding Psychologie in Organisaties plaatsgevonden met kerndocent drs. Max Wildschut. Max nam de deelnemers mee in hoe het gedrag op de werkvloer kan worden verklaard en gaf voorbeelden wat deelnemers in de leergang kunnen verwachten. Tijdens het college werden veel vragen gesteld, wat we samen hebben gebundeld tot dit blog.

Lees meer

Ervaringen van een alumnus | Strategisch Ondernemen met Arbeid

Talentontwikkeling en Human Resources

In het kader van de leergang Strategisch Ondernemen met Arbeid heeft alumnus Hendrik Deiman, manager duurzame inzetbaarheid bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), een visiedocument geschreven over “Wat doet de robot nu?”. Een visiedocument over Strategisch ondernemen met arbeid in een tijdperk van digitalisering en robotisering.

Lees meer

Even geen Shell-scenario’s: handschoenen uit of fluiten in het donker?

Strategie en Bestuur

Shell staat – graag – bekend als strategisch vooruitziend bedrijf. Al jarenlang verkondigt het met regelmaat, aan de hand van telkens twee scenario’s, de toekomst van de energiesector. De essentie van die scenario’s is steeds dat er weliswaar schonere energietechnologieën in aantocht zijn, maar dat de transitie daarnaar zodanig traag verloopt dat er nog (heel) lang CO2-houdende energiedragers nodig blijven. En met name dan de schoonste vorm daarvan: aardgas, Shell’s toekomst. Dus één centrale boodschap, telkens in twee ‘verschillende’ scenario’s verteld.

Lees meer

Dagbladen in het nauw

Bedrijfskunde

Delano Maccow, kerndocent van de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap, kijkt graag naar voorbeelden uit de praktijk in zijn colleges. En dan vooral naar casussen die tot de verbeelding spreken. Zoals de Nederlandse dagbladsector, waar ontwrichtende ontwikkelingen van buiten grote gevolgen hebben. “De vraag is steeds: hoe ga je daarmee om als organisatie? Zet je de hakken in het zand, zoals vaak gebeurt, of beweeg je mee met de veranderingen?”

Lees meer

Van individuele competentie naar collectieve excellentie

Leiderschapsontwikkeling

“It doesn't make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.” - Steve Jobs. Dit weekend kwam ik in de social media deze, vanuit een systemische blik op organisaties, veelzeggende quote tegen van Steve Jobs. In een sterk en razendsnel veranderende wereld, hebben we elkaar meer dan nodig om passende toegevoegde waarde te leveren. Veranderingen gaan sneller dan ooit, kennis is niet langer macht, want immers vrijuit beschikbaar.

Lees meer

Visie op goed bestuur: gewoon in het onderwijs

Beleid en Publieke Strategie

U kent het misschien wel. De onvermijdelijke vraag op verjaardagsfeestjes. “En, wat voor werk doe jij?” Ik werk in het onderwijs. “Ah, leuk! Welke groep heb je?” Nee, ik sta niet voor de klas, maar ik ben bestuurder. “Oh, je zit in het bestuur. Maar doe je daarnaast ook nog iets dan?”

Lees meer

Online proefcollege Psychologie in Organisaties

Nieuws

Afgelopen dinsdag heeft het eerste online proefcollege voor de opleiding Psychologie in Organisaties plaatsgevonden met drs. Max Wildschut. Wilt u meer weten over gedrag in organisaties? Bekijk het online proefcollege.

Lees meer

Duurzame diversiteit voor een duurzamere wereld

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Bij het zoeken naar een duurzamere wereld is het weten te benutten van diversiteit essentieel: enerzijds is het een voorwaarde voor een gezonde planeet, anderzijds is het een goede eigenschap van lerende gemeenschappen die tegen stootjes kunnen en in staat zijn te breken met bestaande routines en systemen die niet langer houdbaar blijken te zijn. Wanneer wij spreken over ‘duurzame leerprocessen’ en over ‘duurzame organisaties’ dan zien wij het als een vanzelfsprekendheid dat we het hebben over organisatieontwikkeling en leerprocessen die bijdragen aan een samenleving die duurzamer is dan de huidige.

Lees meer

Van Big Data naar Braindata

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Big data lijkt één van de toverwoorden die binnen een bedrijf kunnen leiden tot een ongekend enthousiasme. Logisch ook, want door middel van big data kunnen er inzichten worden verworven die eerder in het duister bleven. Zo zijn bijvoorbeeld bewegingen van klanten over het internet nu veel makkelijker, sneller en beter in kaart te brengen. Maar wat weten we nu eigenlijk? Welke conclusies kunnen we aan deze data hangen? Waarom gedragen bezoekers zich zo? En hoe kunnen wij dit gedrag beïnvloeden?

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.