Kennis & inspiratie

Het examen: knooppunt in plaats van eindbestemming
Veranderingen. Ze zijn overal en aan de orde van de dag. Het heeft bijna iets onbenulligs een pleidooi te houden om met die veranderingen rekening te houden. Voordat je het weet stel je een strategisch plan op dat bij het zetten van de laatste punt alweer hopeloos achterloopt. Meestal blijft het ook niet bij een keer, vooral niet als je vanuit je functie verantwoordelijk bent voor een organisatie of een deel daarvan. Veranderingen zijn lang niet altijd relevant voor je organisatie, soms is een ontwikkeling een hype, soms lijkt een verandering onafwendbaar, maar blijkt het opgeklopte lucht te zijn. Jammer genoeg weet je niet van te voren hoe en of een verandering van invloed is op je organisatie. Dat betekent dus dat je de buitenwereld in de gaten moet houden. Maar hoe doe je dat zonder elke keer die vervelende paradox van frustratie tegen te komen?

De toegevoegde waarde van de objectieve buitenstaander
Maaike Arends licht de vijfde casus uit de serie toe ‘Een kijkje in de veranderpraktijk van opdrachtgevers’. U krijgt de gelegenheid te leren van de inzichten die enkele sterke ‘leiders in veranderen’ opdeden. Inzichten over hoe zij als leider een cruciale rol speelden in het stimuleren en/of blokkeren van de gewenste beweging en hoe zij hieraan vervolg wisten te geven, door zich te durven openstellen voor het samen leren met anderen.

Sitting on the dock of the bay bij Sail 2015
Stel je voor dat de aarde plat is, De Vliegende Hollander bestaat en TomTom nog niet is uitgevonden. En iemand vraagt je om aan te monsteren op een houten schip richting De (onontdekte) Oost. Je moet dan wel lef hebben om huis en haard te verlaten en het ruime sop te kiezen. Ik weet niet of ik de overtocht zou wagen. Laat mij maar luisteren naar mijn lievelingslied: Otis Redding - ‘Sitting on the dock of the bay’!

Lustrum leergang Klantstrateeg
Dit najaar start alweer de 5e editie van de leergang Klantstrateeg. Voor de eerste editie van Klantstrateeg was de doelstelling van kerndocent prof. dr. Peter Verhoef om, samen met de moduledocenten, de deelnemers een uitgebalanceerde klantstrategie te laten ontwikkelen. En dat is gelukt! Nu, een aantal jaren verder, kunnen we met trots terugkijken op succesvolle edities met prachtige resultaten van de deelnemers. Wij vroegen een aantal alumni waarom zij destijds voor deze leergang hebben gekozen en wat zij nu achteraf als grote meerwaarde zien in hun dagelijkse werk.

Nieuw boek ‘Adviseren vanuit het geheel’ van kerndocent Paul Kloosterboer
Het nieuwe boek van dr. Paul Kloosterboer, kerndocent van de opleiding Meesterschap in Adviseren, is verschenen. In 'Adviseren vanuit het geheel' beschrijft Paul Kloosterboer het belang van de intern adviseur en de vitale plek die de functie inneemt binnen organisaties.

Leiderschap is communicatie
Leiderschap is communicatie. Communicatie in de breedste zin van het woord. Je speeches, hoe je vergaderingen leidt (of niet), wat je op de mail zet, de (directie)brieven die je schrijft (of laat schrijven), de (jaar)verslagen, je blogs/artikelen, wat je zegt bij de koffieautomaat, welke das je draagt (of niet), welke auto je rijdt, hoe rechtop (of krom) je loopt, de grappen die je maakt (of niet), hoe helder je visie is, hoe je die uitdraagt en ook hoe aandachtig je luistert en waardering uit. Leiderschap is communicatie. In hoeverre ben jij je daarvan bewust? En hoe communiceer jij? Kan het leuker, beter, effectiever?
Filosofie in Organisaties
Al drie edities onderweg en een vierde op komst: onze academische leergang, Organisatie Zingeving en Ethiek, over filosofie met filosoof René ten Bos als kerndocent. De leergang waarin u kennismaakt met filosofie om het te kunnen gebruiken waar het voor bedoeld is: vragen stellen bij antwoorden. Deze vierde editie start in oktober onder een nieuwe naam: Filosofie in Organisaties. Waarom we hebben gekozen voor een nieuwe naam? Het antwoord op die vraag ligt besloten in wat er in de leergang gebeurt. Laten we daar eens naar kijken.

Een droom in hapklare brokken
Het is het grootste compliment dat je als docent kunt krijgen: iemand die naar aanleiding van je colleges een marketingplan schrijft dat hem helpt om zijn droom te verwezenlijken. Opeens zit er dan een uitnodiging van een oud-student in je mailbox. ‘Ik ben een restaurant begonnen en nodig de hele groep uit om de opening bij te wonen. Kom je ook?’ Misschien is marketing ook wel jouw eerste sprong in de richting van je grote droom. En nodig je straks ook de hele groep uit voor een openingsdiner! Hans Hylkema geeft je graag een aantal tips uit de praktijk, zodat je kunt zien of dit iets voor je is.
Onafhankelijke adviesraad begeleidt meting klantbelang bij banken
Om de dienstverlening aan hun klanten verder te kunnen verbeteren, zijn banken bezig in kaart te brengen in hoeverre het klantbelang centraal wordt gesteld. Zoals aangekondigd in haar beleidsprogramma 2015 kijken de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en haar leden in afstemming met maatschappelijke organisaties naar de meetbaarheid van het klantbelang. De eerste rapportage valt komend najaar te verwachten.
Kamer van Koophandel en AOG School of Management sluiten innovatieve samenwerkingsovereenkomst
De wereld om de Kamer van Koophandel heen is fundamenteel en structureel in verandering door onder meer digitale transformaties en transities in de huidige samenleving. Hierdoor is er bij de Kamer van Koophandel de wens ontstaan om zich verder te ontwikkelen naar innovatieve, ondernemende en digitale partner richting de markt, haar stakeholders en de samenleving. Dit proces is begonnen op 1 januari 2014 toen de nieuwe KvK van start is gegaan. In de verdere versterking van deze vernieuwing van de organisatie heeft de KvK gekozen voor AOG School of Management gekozen als ontwikkelingspartner.