Kennis & inspiratie

Digitale revolutie in de zorg dendert voort
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
De tijd van de onleesbare doktersbriefjes en de met de hand ingevulde statusoverzichten is definitief voorbij. In de zorg gaat bijna alles digitaal. Het verzamelen, opslaan en beheren van zorgdata kent een exponentiële groei. De digitale revolutie in de zorg dendert voort en leidt tot mooie onderzoeksresultaten. Toch zijn er ook zorgen: hoe veilig zijn deze data? Kunnen patiënten rekenen op respect voor hun privacy? Meer kennis over big data en een groter verantwoordelijkheidsbesef zijn essentieel in de zorg vinden kerndocenten Ronald Stolk en Marie-José Bonthuis. Volgend voorjaar gaat hun leergang Big Data in de Zorg bij AOG School of Management van start.

Winnaar ‘Echte leiders dienen’
29 September jl. vond het grootste, tweejaarlijkse congres in Noord-Nederland over management-, organisatie- en HRM-ontwikkelingen plaats: de Noorderlinkdagen. Een van de sprekers tijdens de theatersessies was Dr. Inge Nuijten. Inge is als kerndocent van de leergang Nieuw Leiderschap in Organisaties verbonden aan AOG School of Management. Het thema waar zij over sprak was ‘Verrassend Verbinden’.

Klantgerichtheid in profit en in non profit organisaties
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Klantgerichtheid wordt een steeds belangrijker thema binnen organisaties. Ton Timmermans, docent van de leergang Klantstrateeg, schreef hierover een blog.

Noorderlinkdagen 2016: Verrassend Verbinden
Het mag gezegd worden: de uitmuntende organisatie en een keur aan inspirerende sprekers hebben maar weer eens onderstreept dat Noord-Nederland vetgedrukt en onderstreept op de kaart staat. Onder de sprekers ook dr. Inge Nuijten, kerndocent van de leergang Nieuw Leiderschap in Organisaties. Heeft u het spektakel gemist? Lees hier een verslag van haar bijdrage.

Leiderschap en adaptieve teams
Veel leiderschapsstromingen leggen de nadruk op de structuur van leiderschap. Het ‘wat’ van leiderschap. Deze stromingen zijn grotendeels vrij van enige context, met het idee om generiek van toepassing te kunnen zijn op mensen, omstandigheden, taken en tijd. De stromingen zijn veelal ook statisch: de aard van effectief leiderschap binnen de stroming verandert niet. Conflicterend met de huidige maatschappij- en organisatieontwikkelingen. Tijd voor een nieuwe dynamische leiderschapsopvatting!

Leiderschap gevraagd, maar dan…
Iedereen die de krant opslaat of de tv aanzet heeft wel eens het gevoel dat het tijd is voor ‘echte’ leiders. Op macro niveau in een onrustig Europa, maar zeer zeker ook op ‘meso’ of ‘micro’ niveau. Denk aan de versplintering van de politiek, waardoor het ‘politieke midden’ in de Tweede Kamer, maar ook in provinciale staten en gemeenteraden dreigt te verdwijnen en de instabiliteit die dat tot gevolg heeft. Denk aan de opkomst van de ‘boze’ burger, die het vertrouwen in de politiek en in de samenleving lijkt te zijn kwijtgeraakt. Er is, kortom, veel verwarring en dat leidt tot een zoektocht naar nieuwe wegen. Welke rol kan de leergang Publieke Strategie en Leiderschap hierin spelen?

Bekendmaking keynote spreker Academie Permanent (4/5)
De komende weken willen we u graag op de hoogte brengen van de verschillende keynote sprekers die we mogen verwelkomen tijdens de eerste editie van Academie Permanent. Het programma Academie Permanent biedt u de mogelijkheid om werken, ontwikkelen en leven met elkaar te combineren. Bij deelname wordt u voor een jaar lid van dé community voor managers, professionals en bestuurders.

Heb jij dat weleens?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Dat je bij meer klanten de juiste snaar zou willen raken, maar ondanks vele inspanningen en evenzovele likes bereik je géén verbeterende klantrelaties of omzetcijfers… Hoe kan dat? Jelle Bouma schreef hierover een blog.

Volle bak bij nieuwe Academie Permanent
Op 14 oktober gaat bij AOG School of Management een nieuw initiatief van start: Academie Permanent. Een maand voor de start is het beoogde aantal deelnemers voor de eerste jaargang al gehaald: 75. De belangstelling is zó groot dat er ruimte is gemaakt voor 25 extra deelnemers. Wie er snel bij is, kan zich dus nog aanmelden.

“Scenario Planning”(?!)
De meeste mensen willen liever toekomstige narigheid bezweren door er niet over na te denken; en achteraf te beweren dat het niet (zo) is gebeurd. Dat véél liever dan zich op de eventualiteit voor te bereiden zolang het nog kan. Maar dat heeft niks met visie te maken; dat is kop-in-het-zand. In een sophisticated variant heet dat “scenarioplanning’.