Kennis & inspiratie

Waardecreatie in onze Kopstudie MBA
In de Kopstudie MBA van AOG School of Management draait het om waardecreatie. Tijdens de opleiding werken deelnemers bijna een jaar lang aan hun praktijkscriptie waarin ze laten zien dat waardecreatie geen casuïstiek is, maar reëel praktijkwerk. Hoe ziet zo’n praktijkscriptie, of Venture zoals we het noemen, er eigenlijk uit? In dit blog neemt opleidingsadviseur Janjaap Fleurke u mee langs een aantal interessante voorbeelden.

Vrij, open en helder denken, maakt denken effectief
Op het denkvlak gaat veel mis. Dat zullen de meesten beamen - maar wat moeten we daarmee? Behalve de reflex om denken volledig af te doen en ons doorverwijzen naar het veronderstelde alternatief ‘voelen’? Of ons te verdiepen in de werking van het brein? Wat is de waarde van helder denken, van een gezonde, vrije geest? Neem het volgende gesprek.
Aanbod opleidingen voorjaar 2017
We bieden een veelzijdig palet aan deeltijdopleidingen op academisch niveau over toekomstgerichte onderwerpen. Daarmee zitten we altijd voor op de golf, zowel in onze open programma’s als in incompany trajecten. Voor de volledigheid hebben we ons opleidingsaanbod voor u op een rijtje gezet.

Keteninformatisering: voor welke uitdagingen staan we?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Big data in de zorg, om welke uitdagingen gaat het eigenlijk? Gezondheid en welzijn staan bovenaan in ons maatschappelijke wensenlijstje. Wij hebben de afgelopen decennia steeds meer zicht gekregen op belang en mogelijkheden van informatiesystemen en gegevens, maar blijft méér ook béter? Hoever brengt ons 'meer van hetzelfde' bij behandeling van patiënten en zorg voor ouderen? Biedt meer data uitzicht op betere diagnoses? Waar botsen geavanceerd medisch onderzoek en persoonsgerichte patiëntenzorg met onze behoefte aan privacy en veiligheid? Groeisectoren zoals gezondheid en welzijn vragen om een genuanceerde herbezinning op de gangbare informatiestrategieën. Lees het blog van Jan Grijpink.

Strategisch Programmamanagement bij Robuust
De huidige veranderingen in de gezondheidszorg vraagt andere rollen van inwoners, professionals en organisaties. Dit veranderproces begeleidt Robuust door de juiste partijen in de regio bij elkaar te brengen, te enthousiasmeren en bij elkaar te houden. Om dit zo goed mogelijk uit te voeren ging Bernadette van Ling, sinds twee jaar directeur van Robuust, op zoek naar een academische opleiding die haar teams hierbij konden ondersteunen. Ze koos voor het in-company traject Strategisch Programmamanagement van AOG School of Management. Lees hier meer over haar ervaringen.

Alumni-event leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties in De Nieuwe Bibliotheek te Almere
Donderdag 13 oktober hebben we vanuit de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties een geslaagd alumni event gehad in de Nieuwe Bibliotheek in Almere, met alumni van alle drie de edities. Chris Wiersma, alumnus en directeur van de Nieuwe Bibliotheek, leidde ons rond door deze indrukwekkende bibliotheek. Daarna hield Adham Laamraoui, programmamanager digitale innovatie een inspirerend betoog over het ongoing proces van digitale transformatie binnen de Nieuwe Bibliotheek.

Hoe stress je vriend kan worden | Ted Talk
Vanaf dit voorjaar mag Dominique van Toorn – Gierlings zich alumna van de leergang Psychologie in Organisaties noemen. Dominique: “Tijdens de leergang ben ik uitgedaagd om verder te denken over gedrag van mensen in organisaties en meegenomen in andere perspectieven dan ik gewend was. Welke psychologische principes liggen ten grondslag aan (succesvolle) samenwerking? Wat doet emotie op de werkvloer? Hoe kan passie en bevlogenheid richting geven aan collectieve doelen? En helpt stress een leider gezag te ontwikkelen?” Bij die laatste vraag stuitte Dominique op de Ted Talk - Hoe stress je vriend kan worden - van Kelly McConigal.

Terugblik HR on the Move 2016
Op 18 oktober organiseerde AOG School of Management HR on the Move 2016: Big Data en HR Analytics. Tijdens het event gaven drie keynote sprekers hun visie op de wereld én de toekomst van big data en HR analytics. Lees het complete verslag hier!

Beter sturen op klanttevredenheid met het klantinvesteringsmodel (KIM) van de NS
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Wat doe je als je nog één euro zou mogen investeren in klanttevredenheid? Waar geef je die ene euro dan aan uit? Het klantinvesteringsmodel helpt ons om te achterhalen waarmee we onze reizigers blij maken en wat ze het vervelendst vinden. Als we dat weten, kunnen we gericht sturen op een hogere klanttevredenheid. Lees het interview met Joost Bosma, Hoofd Klant- & Marktadvies bij de NS en gastdocent van de leergang Klantstrateeg.

Peter Verhoef laatste keer kerndocent bij Klantstrateeg
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Dit najaar, 21 november, gaat de zesde editie van de leergang Klantstrateeg van start waarin prof. dr. Peter C. Verhoef als laatste keer als kerndocent zal optreden. Peter heeft een nieuwe functie aangenomen om Executive Education bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG op te zetten. Dit biedt u een unieke kans om de leergang te volgen met twee kerndocenten! Naast Peter zal dr. Jelle Bouma deze editie ook optreden als kerndocent. Peter is onder andere hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft zich gespecialiseerd in klantmanagement, klant loyaliteit, multi-channel kwesties en Big Data. Onlangs heeft hij samen met Edwin Kooge en Natasha Walk een boek uitgebracht over Big Data waar Peter meer over vertelt tijdens een college opgenomen door ‘The Levitt Group – CIM’.