Kennis & inspiratie

Welke behoefte en ontwikkeling ‘echt’ schuilgaat achter flexibilisering en mobiliteit!
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Binnen de bestaande sociaal-economische verhoudingen zijn organisaties voornamelijk arbeidsorganisaties geworden waarbinnen (HR)management, regels, instituties en medezeggenschap het winnen van creativiteit, innovativiteit, ondernemerschap en klantgerichtheid.

De eerste Groninger Massive Open Online Course
Al ruim 25 jaar zijn wij bij AOG trotse samenwerkingspartner van de Rijksuniversiteit Groningen. De laatste jaren vinden er verschillende verschuivingen in het onderwijs plaats. Zo is de afdeling ESI afgelopen zomer druk bezig geweest aan een innovatief project op het gebied van online onwijs. De eerste Groninger MOOC is van start gegaan.

Maak het mee!
In theorie zijn er twee routes om het persoonlijk leiderschap te exploreren. Vanuit je hoofd en vanuit het hart. Het eerste concept passen wij bij AOG School of management al jaren succesvol toe. Tijd voor een heel andere invalshoek, zou je denken. Maar hoe werkt dat eigenlijk, vanuit het hart werken aan persoonlijk leiderschap?

Perspectief op gedrag
Mensen in organisaties zijn geïntrigeerd door gedrag van mensen binnen hun organisaties. Hoe graag willen we niet een ander begrijpen, sturen, coachen, begeleiden of misschien zelfs wel terecht wijzen. De noodzaak om dit te willen komt vaak voort uit de wens, of de opdracht, om beter te leiden of slimmer samen te werken. In bijvoorbeeld een transitieproces. Of bij een project- of taakuitvoering. Het succes of zelfs het voortbestaan van een organisatie hangt er wel eens van af.

Boekpresentatie Roland van Kralingen MBA
Donderdag 16 oktober presenteerde Roland van Kralingen MBA zijn nieuwe boek ‘Frontrunners - de 8 eigenschappen van marktleiders’ in boekhandel Scheltema.
Strategisch Leiderschap na de crises…
Ook al lijkt media-storm rondom de crises inmiddels behoorlijk geluwd te zijn, heeft het er in ons dagelijks organisatieleven nog alle schijn van dat we nog steeds met de (gevolgen van) de opeenvolgende crises, die allen hun oorsprong op de een of andere manier in het economische domein van de samenleving lijken te vinden, geconfronteerd worden. In dat licht heeft het er alle schijn van dat uiteindelijk een (versnelde?) herdefiniëring van de maatschappelijke, economische context aan de orde is, dat is immers precies wat een crisis inhoudt. De bestaande spelregels om de context te duiden lijken geen soelaas meer te bieden.

Waarom de Blue Ocean Strategie een gevaarlijke koers is
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Er zijn twee hoofdwegen die tot marktleiderschap leiden: creëer een nieuw succesvol marktsegment of wees de leidende innovator in een bestaand marktsegment. Meer smaken zijn er niet. Maar wat is de beste weg? Geen van beide strategieën is superieur. Daarom typeren we het bekende managementboek "De Blue Ocean Strategy" als ronduit kortzichtig. Daarin wordt immers gesteld, dat het beter is talent en middelen in te zetten op de ontwikkeling van een nieuw marktsegment (een Blue Ocean) dan op de innovatie van een bestaand marktsegment (een Red Ocean). Het devies van dit boek is: mijd de Red Ocean. Daar immers is een bloedige strijd gaande tussen concurrenten. Omzeil die strijd en creëer een nieuw segment. Helaas……. was het maar zo simpel.

Terugblik Goed Verbonden?
Goed verbonden? Op 26 september heeft AOG School of Management rondom dit thema een event gehouden bij de Rijksdienst voor ...
Nieuw boek ‘Water’ van kerndocent prof.dr. René ten Bos
Het nieuwe boek van prof.dr. René ten Bos, kerndocent van de opleiding Organisatie, Zingeving en Ethiek, is verschenen. In Water, een geofilosofische geschiedenis, onderzoekt René ten Bos hoe onze verhouding tot water zich weerspiegelt in ons denken.

Verder denken over de ontwikkeling van een organisatie
Paardenvlees in de lasagne, illegale antibiotica in kippenvlees, salmonella in de zalm, poepbacteriën in rundvlees: de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) haalt geregeld de media in de strijd tegen onder meer voedselfraude. Aan het hoofd sinds begin 2013 staat Harry Paul (53), door de wol geverfd als topambtenaar bij een reeks van ministeries. Afgelopen jaar volgden alle leidinggevenden van de NVWA een intensief incompany opleidingstraject van AOG School of Management. Paul: “Na de fusie wilden we de leidinggevenden op één lijn brengen en op een hoger niveau. Dat was spannend, maar het is gelukt.”