Kennis & inspiratie

‘The success of an intervention depends on the interior condition of the intervenor’
Zomer 2014. In Amsterdam wisselen warme en zonnige periode zich af met hoosbuien. Maar terwijl ik kon zwemmen in de straat genieten anderen weer van de zon en het mooie weer verderop. It is the location stupid! Tijdens de rustiger zomermaanden is er meer tijd voor het opdoen van nieuwe inspiratie (veel lezen!) en bezinning. Waar ga ik mij de komende zes maanden mee bezighouden? Veranderkundig weet ik immers dat lange termijn doelen mij niet zo snel daadwerkelijk in beweging zetten. En rond de kerst is er trouwens vanzelf weer een natuurlijke periode van bezinning.

Verwacht niet te veel van bevordering integriteit
Uit de website van het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS), dat ooit op initiatief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties werd opgericht, blijkt dat men er goed heeft nagedacht over integriteit. We lezen er namelijk dat de geleerden het niet eens zijn over de vraag wat dit concept precies betekent. Daarom ziet men er vanaf de meest voor de hand liggende vraag - wat is integriteit eigenlijk? - te beantwoorden.

Persoonlijke ontwikkeling en Leiderschap
Veel van de academische opleidingen bij AOG School of Management benaderen het leiderschap vanuit cognitie en vaardigheden. Bij het nieuwe programma Persoonlijk Leiderschap, staat de vraag centraal wie je zelf bent en hoe je persoonlijk in elkaar steekt. Voor veel professionals en managers een unieke mogelijkheid om hun leiderschap een nieuwe dimensie te geven.

De Klant Doctrine
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Een klant doctrine zou je kunnen omschrijven als een set principes, die leidend zijn bij het bepalen van de klantstrategie en uitvoering daarvan. Het voordeel van het werken met dit soort doctrines is dat het duidelijkheid geeft. Bovendien zorgt het voor continuïteit in plaats van steeds meer maar nieuwe ad-hoc beslissingen te nemen. Is dit een garantie voor eens superieure marketing prestatie?

Demystificatie werkt ook bij duurzaamheid
Voor aanhangers van duurzaamheid is niets zo onvoorstelbaar als iemand die zegt een tegenstander te zijn. Iemand die niet over zijn schaduw wil heenstappen en weigert na te denken over het leven van toekomstige generaties op de planeet, plaatst zich volgens hen buiten de rationele orde.

Wil jij ook meer impact op klanten (en je manager)?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Stel, dat bedrijven precies zouden weten wat elke klant wenst. Dan zouden ze daarop kunnen inspelen met persoonlijke aanbiedingen. Zonder opdringerigheid, want wie de klant tegen zich in het harnas jaagt verliest marktaandeel. Nooit meer reclames waarop ik als consument niet zit te wachten. Altijd relevante boodschappen van meerdere leveranciers die mogen worden vergeleken op een zelf gewenst moment. Voor bedrijven is dit ook aanlokkelijk, want het bespaart reclamekosten bij kijkers die nooit kopen.

What’s trending in branding
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
De laatste tijd word ik nogal eens gevraagd om een verhaal te houden over de laatste ontwikkelingen in branding. Ik ontwikkelde zodoende de presentatie ‘what’s trending in branding’ en in dit artikel licht ik een tipje van de sluier. Over merken en hoe zij moeten en kunnen innoveren.

De invloed van Facility Management op de organisatiecultuur
Facility management is van invloed op cultuur binnen de organisatie en kan gebruikt worden om cultuur binnen organisaties te beïnvloeden. "Naar aanleiding van een uitgevoerd onderzoek voor de Masteropleiding Facility Management & Vastgoed van AOG- School of Management is gebleken dat de "onderstroom" van organisaties (net zo / nog) belangrijk(er) is voor het optimaal laten functioneren van organisaties. De facilitaire organisatie speelt een belangrijke rol in de verbinding van de organisatie met haar mensen. De medewerkers van de facilitaire organisatie voeren beleid uit en moeten dit uitleggen aan de mensen binnen de organisatie. Hiervoor moeten we onze facilitaire medewerkers in bescherming nemen, dat is een verantwoordelijkheid van de organisatie".

Job design – banen van de toekomst
Talentontwikkeling en Human Resources
Dat huidige functieprofielen en functiehuizen niet meer houdbaar zijn lijkt steeds duidelijker te worden. Ja tuurlijk blijft vakmanschap belangrijk en creatieve breinen nodig, maar alles wat daar tussenin zit lijkt te verdwijnen. De kennisintensieve banen lijken op termijn overgenomen te worden door technologie.
Prof. dr. René ten Bos ontvangt ere-professoraat
Kerndocent van de opleiding Organisatie, Zingeving & Ethiek, prof. dr. René ten Bos, heeft het ere-professoraat filosofie en business ethics ontvangen aan de prestigieuze Universiteit van St. Andrews in Schotland.