Kennis & inspiratie

Digitalisering van het onderwijs
Digitalisering stelt ons vaak voor een aantal lastige vragen. Sluit je je ogen voor de verandering, of ontdek je kansen om vanuit leiderschap de digitalisering te gebruiken om strategisch voordeel te behalen? Loop je achter hypes aan of kun je trends ontdekken en vanuit verwondering nieuwe trends creëren? Is het beangstigend dat er zo’n exponentiële ontwikkeling is ten aanzien van digitalisering of zie je juist kansen? In de leergang Digitaal Leiderschap komen alle aspecten van de digitale revolutie die momenteel gaande is samen.

Deelnemer MSc mengt zich in discussie energiebeleid Groningen
Jan Willem van de Groep, deelnemer aan onze opleiding Master of Science Bedrijfskunde. publiceerde samen met Marcel Heskes, transitiemaker en directeur Squarewise en Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit eind december 2014 een gedreven opinieartikel in de Volkskrant. AOG School of Management profileert zich met haar nieuwe opleiding Leiderschap in Duurzaamheid ook met het thema duurzaamheid. Daarom delen we onderstaand artikel van deze drie transitiedeskundigen graag integraal met u.

Klantbeleving: bewuste en onbewuste verwachtingspatronen
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Op donderdag 12 februari vindt de 26e editie van het MARUG Marketing Conference met het thema ‘Marketing 2020: A brand new customer journey’ plaats. Daan Noordeloos (Marketing Manager Transavia) is een van de sprekers over klantbeleving. Hij schreef een blog over de bewuste en onbewuste verwachtingspatronen die een rol kunnen spelen bij klantbeleving. Een thema wat ook aan bod komt in de leergang Klantstrateeg.

Managementboek over het volk van de vinders van dingen
Zo’n tien keer per jaar treedt Henk van der Honing op als docent van bij de leergang Bedrijfskunde en Leiderschap van AOG School of Management. Al jaren verzorgt hij het onderdeel leiderschap en leiderschapsontwikkeling: thema’s die hem na aan het hart liggen. Het is dan ook geen wonder dat hij hierover een boek heeft geschreven, samen met co-auteur Marcel Douma, met de intrigerende titel ‘Wij, het volk van de vinders van dingen.’

Authenticiteit, nu echt!
Authenticiteit gaat over echtheid. Authenticiteit gaat over waarheid. Authenticiteit gaat over oorspronkelijkheid. Maar een blik in de supermarkt, leert dat authenticiteit ook over appeltaart en cola gaat. En cursussen beloven je geluk en voorspoed via authenticiteit; je hoeft alleen maar jezelf te zijn. Het is soms even zoeken, maar je wordt wel geholpen.
Van overheid naar tussenheid
Interessant is – zeker als je er zo midden in staat – om even stil te staan bij de wereld waarin we vandaag de dag leven. Want ontwikkelingen in de sfeer van technologie (internet of everything, digitalisering, 3D printing), stijgende emancipatieniveaus (sinds medio jaren 60 is ons educatieniveau een factor 8 gestegen), verdere versplintering van klantbehoeftes en een snel platter wordende wereld (globalisering) zorgen voor een voortdurend toenemende snelheid van economische veranderingen. Natuurlijk raakt dit ook het publieke domein in alle hevigheid. Anders gezegd: die biedt kansen voor alle domeinen – of het nou om veiligheid, mobiliteit, duurzaamheid, openbaar bestuur, zorg of onderwijs gaat.
Winnaars kerstpuzzel 2014 bekend
De winnaars van de kerstpuzzel 2014 van AOG School of Management zijn bekend. Zij hebben een plekje in de workshop ‘Van lijderschap naar leiderschap’ gewonnen op vrijdag 6 februari 2015.

In gesprek met Maaike Arends
Veel van de academische opleidingen bij AOG School of Management benaderen het leiderschap vanuit cognitie en vaardigheden. Bij het nieuwe programma Persoonlijk Leiderschap, staat de vraag centraal wie je zelf bent en hoe je persoonlijk in elkaar steekt. Voor veel professionals en managers een unieke mogelijkheid om hun leiderschap een nieuwe dimensie te geven. Sociaal- en organisatie psycholoog Maaike Arends is een van de programmaleiders van Persoonlijk Leiderschap. Samen met veranderkundige Marco de Witte en bedrijfseconoom Michiel Nannen draagt zij de leiding over dit nieuwe programma Persoonlijk Leiderschap. Aan de hand van drie vragen aan Maaike Arends laten we u alvast kennismaken met haar gedachtengoed.
‘Verder denken door verder te reizen’
De Bedrijfsartsengroep en AOG School of Management hebben de handen ineen geslagen. Van 10 mei tot en met 19 mei 2015 zal de studiereis ‘Public & occupational health’ plaatsvinden. Bestemming? China. Een bijzonder initiatief waarbij voor een specifieke, medische doelgroep een reisprogramma is samengesteld dat afgestemd is op zorg, samenleving en de impact van elementaire, mondiale ontwikkelingen.
AOG School of Management, Comenius en TSM slaan de handen ineen
Per 1 januari 2015 sluit TSM Business School aan bij AOG Holding. Dit betekent dat beide partijen zich versterken op het terrein van executive technologie onderwijs. TSM heeft in AOG een partner gevonden waarmee ze gezamenlijk een slag kunnen maken in de productontwikkeling. TSM richt zich van oudsher bij uitstek op management en professionals in deze sector. AOG werkt al langer aan vernieuwing van het onderwijsaanbod in de richting van leiderschapsontwikkeling in technologie. Hiermee zijn de partijen complementair.