Kennis & inspiratie

Verder denken over het avontuur Wildlands

Strategie en Bestuur

Hoe zorg je ervoor dat een noodlijdende dierentuin transformeert tot Wildlands, een duurzaam, innovatief avonturenpark met 1,3 miljoen bezoekers per jaar? Sinds Irene Louwrier (48) in 2010 begon als Manager Marketing & Sales in Emmen is ze met weinig anders bezig geweest. Nu Wildlands sinds maart goed draait, kan ze opgelucht ademhalen. “Alles wat we hebben voorspeld is gebeurd.” Lees in haar blog wat de leergangen van AOG School of Management hierin voor haar betekend hebben.

Lees meer

Menselijke maat terug in organisaties

Talentontwikkeling en Human Resources

Voor de leergang Talent en Organisatieontwikkeling stelde alumnus Paul Schrijver een document op waarin hij zijn visie geeft op de relatie tussen het presteren van organisaties en het menselijk handelen in die organisaties. In die relatie gaan in zijn ogen dingen mis, er is ruimte voor verbetering. Lees in dit blog een samenvatting van zijn visiedocument, waarin uiteengezet is hoe het anders kan en wat daarvoor nodig is.

Lees meer

Terugblik Destination: Future 2016

Nieuws

Op donderdag 23 juni waren we te gast bij De Nieuwe Bibliotheek in Almere voor het event Destination: Future 2016. Ruim 50 mensen waren aanwezig en 45 mensen keken online mee om verder te denken over digitaliserende organisaties. Een inspirerende line-up van sprekers nam de aanwezige professionals, managers, directeuren en bestuurders mee naar de toekomst van organiseren.

Lees meer

Extra editie Psychologie in Organisaties

Nieuws

Wegens grote interesse in de opleiding Psychologie in Organisaties starten we in november met een extra editie van de leergang. Onder leiding van kerndocent drs. Max Wildschut leert u op een andere manier naar menselijk gedrag te kijken. Met behulp van actuele wetenschappelijke kennis analyseert u uitdagingen en vertaalt u de inzichten naar de dagelijkse praktijk binnen uw organisatie.

Lees meer

De mogelijkheden en kwetsbaarheden van Big Data

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Kenmerkend voor ontwikkelingen als ‘Big data’ en het ‘Internet of Things’ is dat gegevens lang niet meer altijd worden verzameld als bijproduct van een doel. Onder invloed van digitalisering verspreidt informatie zich nog meer. Gegevens worden door vele partijen gebruikt en bewerkt voor zeer verschillende taken en doelstellingen. Lees de column van Marie-José Bonthuis, een van de kerndocenten van de leergang Big Data in de Zorg.

Lees meer

Terugblik webinar “Is strategie nog zinvol in grillige tijden?”

Nieuws

Op donderdag 9 juni vond het webinar “Is strategie nog zinvol in grillige tijden?” plaats met prof.drs. Philip Wagner. We leven in een boeiende, maar grillige tijd. De toekomst is onzeker. Zijn strategische beslissingen in dit licht nog zinvol? Wat zegt dit over uw eigen toekomst, als manager? En hoe liggen de lijnen tussen transitie en strategie? Kijk dan hier het webinar terug.

Lees meer

“In het nieuwe tijdperk moet je anders kijken”

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Elke generatie denkt getuige te zijn van een historische verandering. Wij ook. Er is zelfs sprake van zo’n bijzondere ontwikkeling dat we alleen maar kunnen gissen naar de impact ervan. Lees het blog van Jan Henk Bouwman, docent in de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties.

Lees meer

Hoe innoveer ik succesvol?[Infographic]

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Innovatie is voor iedereen van belang; voor u als individu, voor de maatschappij en voor ondernemers die opereren in de marktsector. Het mooie van innovatie is: het is niet vrijblijvend. Er veranderen altijd dingen. Wilt u meer weten over innovatie en hoe u er zelf succesvol in kunt zijn? Bekijk dan de infographic.

Lees meer

De een zijn ruis is de ander zijn signaal

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

In 1964 werkten twee wetenschappers van Bell Labs in New Jersey (oostkust USA) aan een hoornantenne. Arno Penzias en Robert Woodrow Wilson probeerden met deze antenne signalen op te vangen van een echo-ballon in de atmosfeer. Klinkt simpel he? (Dankzij dit pionierswerk hebben wij nu werkende mobiele telefoons etc.) Ze hadden alleen één probleem: ruis. Waar ze de antenne ook op richtten en of het nou dag of nacht was, ze hadden last van een hardnekkige ruis. Ze hadden alle elektronica nagelopen en zelfs de vogelpoep uit de antenne gepoetst maar de ruis bleef. Ze waren ten einde raad. Lees het blog van Egge van der Poel, docent Leiderschap bij Digitale Transformaties.

Lees meer

De race moet gewonnen worden door samen mét en niet tegen de digitale technologie te werken

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Geavanceerde algoritmes die mooiere schilderijen schetsen dan kunstenaars, supercomputers die sneller nieuwe medicijnen ontwikkelen, robotten die menselijke operaties foutloos uitvoeren, en klanten die hun eigen diensten creëren én afnemen. Zijn kunstenaars, wetenschappers, medewerkers en bedrijven in de toekomst nog wel nodig? De werkende mens zal niet snel overbodig worden, maar zal zich wel moeten aanpassen om de race tegen de machines te winnen.

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.