Kennis & inspiratie

Hoe een leraar in hart en nieren bestuursvoorzitter werd

Nieuws

Na 42 jaar onderwijservaring neemt bestuursvoorzitter Romain Rijk afscheid van Stichting Carmelcollege. Hij kijkt met plezier terug op zijn onderwijsjaren en op de serie van zeven leiderschapsconferenties die hij samen met AOG School of Management op touw zette. Een portret van een bevlogen leraar die bestuursvoorzitter werd.

Lees meer

Terugblik: Onderwijsseminar | De torpedo komt van buiten

Beleid en Publieke Strategie

Op 7 november organiseerde AOG School of Management voor het eerst een onderwijsseminar met als titel ' De torpedo komt van buiten'. Ondertitel: mythes en mogelijkheden bij onderwijsinnovatie. De 'torpedo' was een prikkelende metafoor om gezamenlijk stil te staan bij de tegenwoordige roep om onderwijsvernieuwing en de ontwrichtende krachten van technologie die daarbij aan de orde zijn

Lees meer

De ontwrichtende gevolgen van Kunstmatige Intelligentie

Beleid en Publieke Strategie

Alle werkzaamheden waarover je niet meer dan een seconde hoeft na te denken worden in de toekomst overgenomen door intelligente systemen. Daarmee is kunstmatige intelligentie de meest ontwrichtende technologie waarmee we in ons dagelijks leven te maken gaan krijgen. Dat is de overtuiging van trendwatcher Jarno Duursma. Tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management op 7 november 2017 neemt hij de deelnemers mee in de wereld van kunstmatige intelligentie en de gevolgen ervan voor het onderwijs en de arbeidsmarkt.

Lees meer

“Als je iets leert, ontdek je hoe weinig je weet.”

Talentontwikkeling en Human Resources

Als meisje wilde ze al piloot worden, al had ze voorafgaand aan de opleiding nog nooit gevlogen. Die droom maakte ze waar en zo werd Jolanda Stevens in 1996 piloot bij de KLM. Naast haar vlieguren, aanvankelijk over de hele wereld, tegenwoordig binnen Europa, gaf ze instructie in de simulator, gaf ze leiding en voerde ze allerlei projecten uit. Op zoek naar meer verdieping meldde ze zich aan voor de leergang Talent en Organisatieontwikkeling van AOG School of Management. Met haar diploma in de hand weet ze dat ze nog lang niet is uitgeleerd: "Als je iets gaat leren, kom je er pas achter hoe weinig je weet."

Lees meer

‘Dé onderwijsvisie bestaat niet!’

Beleid en Publieke Strategie

Het lijkt alsof iedereen wil dat het onderwijs vernieuwt. De heersende publieke opinie is dat onderwijsinstellingen in rap tempo hun onderwijsvisie moeten updaten. En wel snel. De dominantie in de visievorming is dat het daarbij vooral gaat om digitaliteit, aanpassingsvermogen en wendbaarheid. Het neigt naar een soort eenvormigheid in de juiste visie die onderwijsinstellingen moeten hanteren. Klopt deze veronderstelling wel? Is het zo dat een kloppende onderwijsvisie met een focus op technologie en innovatie hét recept is voor een waardevolle en succesvolle school? Op 7 november aanstaande zal Pedro De Bruyckere tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management hier een sterk genuanceerd beeld in geven.

Lees meer

“Lijfelijk leren beklijft”

Leiderschapsontwikkeling

Je moet onder grote druk belangrijke beslissingen nemen. Een complexe transitie tot stand brengen die je hele organisatie raakt. Een prestatie leveren die van levensbelang is voor je bedrijf. Je weet dat je daarvoor als leider zelf ook moet veranderen. Hoe doe je dat? Hoe kun je voorkomen dat je niet onder spanning blijft kiezen voor de bekende weg? Daarover gaat het onder andere tijdens de Leergang Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management. Programmaleider Michiel Nannen: "Lijfelijk leren beklijft het beste. Wat je fysiek ervaart, vergeet je niet meer."

Lees meer

Terugblik: HR on the Move 2017 | Sturen op zelfsturing

Talentontwikkeling en Human Resources

Zelfsturing lijkt het middel om organisatiedoelen te bereiken en betere bedrijfsprestaties te boeken. Zonder goede begeleiding en aandacht voor deze transformatie kan het echter leiden tot stress, angst en disfunctioneel gedrag.

Lees meer

‘Innoveren in de praktijk: hoe doe je dat?’

Leiderschapsontwikkeling

Als een organisatie relevant wil blijven in een omgeving die snel en onherroepelijk verandert, is vernieuwing onontkoombaar. Vaak is een organisatie daarvan wel overtuigd. Maar wat en hoe dan? Hoe kun je als manager innovaties managen? Dat is het overkoepelende thema van de Masterclass Het Managen van Innovatie van de AOG School of Management, die 27 november 2017 van start gaat. Programmaleider Roald Vandepoel licht toe wat de deelnemers hiervan kunnen verwachten.

Lees meer

Ontdek en spreek de taal van financiële experts

Leiderschapsontwikkeling

Finance for Non-Financials. De titel van de AOG School of Management masterclass zegt het al: financiële kennis voor managers of anderen die geen financiële vooropleiding of ruime ervaring hebben in financieel management. Waarom dat handig is? Rob Vinke, de programmaleider van deze masterclass, maar ook kerndocent van de AOG leergang Leiderschap in Management, legt het graag uit.

Lees meer

Zelfsturende teams: niet in één keer zelfsturend

Leiderschapsontwikkeling

Steeds meer organisaties gaan over op werken in zelfsturende teams. Het idee is dat er op die manier efficiënter en slagvaardiger gewerkt kan worden, en dat werknemers zich (nog) meer betrokken gaan voelen bij het werk. Werken in een zelfsturend team betekent echter nogal wat als je altijd gewend geweest bent om van bovenaf aangestuurd te worden. In plaats van dat er vóór je bepaald wordt wat je gaat doen, moet je dat ineens zelf, als team, bepalen. Het zou naïef zijn om te verwachten dat deze overgang zonder problemen verloopt. Dat doet het dan ook in veel gevallen niet.

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.