Kennis & inspiratie

Visie op werk en HR in golven van verandering
Talentontwikkeling en Human Resources
De afgelopen tijd zijn er een aantal nieuwe publicaties verschenen over de ontwikkelingen van organisaties, werk en ook over de rol van HR. MR. Lars Doyer, als docent verbonden aan het programma Visie op Werk & HR, schrijft in dit blog over één van de publicaties die hem het meest aanspreekt: ‘Reinventing organisations’ van Frederic Laloux.

Terugblik Masters of Leadership 2018 – Uw brein de baas, mythe of mogelijkheid
In een omgeving waar de indrukwekkende werken van Rembrandt van Rijn, Gerard Dou, Paulus Potter en anderen vechten om de ...

Organiseren met talent
Talentontwikkeling en Human Resources
De flexibiliteit van organisaties wordt steeds groter. Projectmatig werken, continu veranderen, samenwerken in netwerken, nieuwe media, het ‘nieuwe werken’, het ...
De burger als beleidsinstrument
Op 21 maart 2018 vinden er in veel gemeentes in Nederland gemeenteraadsverkiezingen plaats. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen was het opkomstpercentage ...

Visiedocumenten als proeve van professionaliteit
Talentontwikkeling en Human Resources
Aan de hand van de ontwikkelingen die hij ziet bij 'zijn' professionals in de leergang HR-Strateeg, opinieert dr. Hans Junggeburt over een digitale toekomst voor het HR vakgebied. In eerste aanleg dachten en redeneerden deelnemers vanuit de eigen organisatie en opvattingen. Vervolgens echter Verder Denkend: vanuit de eigen professionaliteit, neutraal en openstaand voor anderen (disciplines, sectoren), kennis delend en co-creërend.

Linda Hennink: ‘Door CERN besef je hoe nietig we zijn en hoe weinig we weten’
Het bezoek aan de deeltjesversneller CERN als onderdeel van Academie Permanent vond Linda Hennink, directeur bedrijfsvoering bij het Openbaar Ministerie, een geweldige buitenkans. “Als je diep onder de grond die enorme magneten ziet, weet je opeens hoe nietig we zijn. Dat gevoel prikkelt me om vragen te stellen, kritischer na te denken. Ook in mijn werk"

10 tips voor het organiseren van een innovation challenge
Een innovation challenge is een zeer effectieve wijze om kansen voor vernieuwing of verbetering in uw organisatie te ontdekken. Het is een proces waarbij teams van medewerkers, soms in samenwerking met klanten, een idee bedenken verfijnen en presenteren voor beoordelaars, zoals de directie. Het ultieme doel is vaak funding voor de realisering van het idee te krijgen. Het gaat om een ”challenge” dus zal er ook sprake zijn van een competitie tussen teams. Dit geeft een creatieve spanning, een vriendelijke competitie tussen collega’s, die bevorderlijk zal zijn voor het creatieve resultaat.

Sander Rijerse: ‘Precies wat ik nodig had als programmamanager’
Sander Rijerse werkt als programmanager bij Teijin Aramid. Rijerse was op zoek naar meer houvast en handvatten om zijn rol als programmanager te vervullen. Daarom meldde hij zich aan voor de leergang Strategisch Programmamanagement van AOG School of Management. Met succes: "Een verhelderende leergang die mij meer inzicht heeft gegeven in mijn rol."

‘De kracht van storytelling’
De kracht van het verhaal is helemaal terug. Marketeers, managers en politici maken steeds vaker gebruik van storytelling om hun boodschap over te brengen of hun doel te bereiken. Lees in dit blog over het gebruik, het misbruik en het effect van storytelling.

‘De confrontatie met je eigen strategie’
De deelnemers aan de leergang Strategisch Leiderschap hebben allemaal in meer of mindere mate te maken met fundamentele veranderingen die binnen hun organisatie spelen. Hans Hubers, docent in de leergang: "Allerlei factoren spelen daarbij een rol: digitalisering, nieuwe technologieën, globalisering, wetswijzigingen, een traditioneel businessmodel dat niet meer toekomstbestendig is. De vraag is steeds vaker: waar staan we als organisatie eigenlijk voor? Voldoet onze strategie nog wel?" Lees in dit blog hoe de confrontatie met uw strategie van waarde kan zijn!