michiel schoemaker mens- en organisatieontwikkeling

Kennismaking Michiel Schoemaker, kerndocent Mens- en Organisatieontwikkeling

Ooit zag hij een toekomst voor zich als planoloog, maar toen bleek dat daar in de jaren tachtig geen droog brood mee te verdienen was, gaf Michiel Schoemaker een nieuwe wending aan zijn toekomst en richtte hij zich op advieswerk op het gebied van personeel en talentmanagement. Sinds 2012 is hij bij AOG School of Management kerndocent van de leergang Mens en Organisatieontwikkeling (MOOI). Een mooie leergang die hem alle ruimte geeft om met deelnemers te filosoferen over de vraag hoe je mensen en organisaties bij elkaar brengt. 

Michiel Schoemaker studeerde in de jaren tachtig Planologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en leverde in 1982 een afstudeerscriptie af waarin hij een vergelijkend onderzoek uitvoerde naar de stedenbouwkundige processen in Amsterdam en Stockholm. Machtig interessant, maar vanwege de sombere vooruitzichten op een baan, knoopte hij een jaar Bestuurskunde vast aan zijn studie en ging hij daarna aan het werk als adviseur bij Twynstra Gudde. ‘In die tijd ben ik ook boeken gaan schrijven voor de praktijk van leidinggevenden over het management van mensen en prestaties. Mijn derde boek moest een proefschrift worden, vond ik. Begin jaren negentig kreeg ik de mogelijkheid om te promoveren in Nijmegen op een onderzoek naar wat het flexibiliseren van organisaties voor mensen betekent. Dat proefschrift was gericht op de arbeidsmarkt van de toekomst en ik heb het dan ook opgedragen aan mijn kinderen: de werkers van de 21ste eeuw.’ 

Fascinatie voor identiteit en talent in netwerkorganisaties 

Al snel merkte Michiel dat de combinatie van wetenschap en praktijk hem goed lag. ‘Dankzij mijn promotor kon ik een bijzondere leerstoel aan de Radboud Universiteit inrichten om mijn onderzoek voort te zetten. Waarna ik tussen 2003 en 2011 onderzoek heb gedaan naar identiteit en talent in netwerkorganisaties: een thema dat me tot op de dag van vandaag bezighoudt.’ Inmiddels verzorgde hij ook met enige regelmaat modules voor verschillende leergangen van AOG School of Management. ‘In 2012 vroegen ze me of ik kerndocent wilde worden van de leergang die toen nog Talent en Organisatieontwikkeling heette, maar nu dus Mens en Organisatieontwikkeling, afgekort als MOOI. En dat doe ik nog steeds en met veel plezier.’  

Theorie en praktijk in een hand 

Deze leergang is vooral populair bij deelnemers die zelf leidinggeven aan een team of die binnen een organisatie als programmamanager met grote verandertrajecten bezig zijn. Ook voor professionals die directies adviseren over opgaven op het gebied van personeel en organisatie is MOOI een interessante optie. Michiel: ‘We hebben een mooie mix aan docenten die soms wat meer met één been in de wetenschap staan, maar wel de praktijk goed kennen. Of mensen die heel veel praktijkervaring hebben en goed kunnen conceptualiseren wat er rond dit soort vraagstukken aan de hand is. Ik vraag docenten altijd om geen college te geven, maar om hun kennis en ervaring zo snel mogelijk naar de groep te brengen, zodat ze er meteen ermee aan de slag kunnen gaan. Onze docenten brengen concepten, theorie en hun praktijkervaring bij elkaar en stimuleren deelnemers om dat zelf ook te doen.’  

Samen op expeditie 

Michiel vergelijkt de leergang graag met een expeditie: ‘Het is geen uitgestippelde reis van A naar B, maar een reis op zoek naar wat deze leergang jou kan brengen. Tijdens de eerste modules is het belangrijk om een setting te creëren waarin de deelnemers met elkaar in discussie gaan en van elkaar leren. Tegelijkertijd leren ze te reflecteren op hun eigen rol en dan stuiten ze vaak op paradoxen. Als je een manager bent die bepaalt wat er gebeurt, is het even wennen als je in een meer organische situatie terechtkomt waarin jij veel meer de rol als coach hebt. Voor veel deelnemers is dat een eyeopener en vaak moeten ze ook echt een hobbel overwinnen. Voor de één is dat gemakkelijker dan voor de ander: halverwege de leergang ontstaat er vaak verwarring, maar het mooie daarvan is dat zo het gesprekken op gang koment, waarna de puzzelstukjes op hun plek vallen. Dan komt het moment waarop ze beginnen aan hun visiedocument. Die visie presenteren ze aan elkaar en zo ontstaan mooie gesprekken en krijgen ze waardevolle reacties waarmee ze zelf weer verder kunnen.’ 

Een snoepwinkel met vele perspectieven 

Het unieke van deze leergang is het multidisciplinaire aspect, vervolgt Michiel: ‘We werken op het snijvlak van meerdere relevante gebieden, zoals organisatiekunde, sociologie, psychologie en veranderkunde. MOOI is in feite een snoepwinkel en je moet als deelnemer oppassen dat je er niet te veel van snoept. Op een gegeven moment kies je een perspectief dat past bij jou als mens en het vraagstuk dat jou bezighoudt. Om deelnemers daarbij te helpen verbinden we al die perspectieven met elkaar. Je kijkt niet alleen naar je vraagstuk vanuit het organisatieperspectief, maar ook vanuit de menskant, waarbij de ontwikkeling van talenten een belangrijk aspect is. Daar zitten dan ook de uitdagingen. Zelf vind ik het heel belangrijk dat deelnemers leren reflecteren op hun eigen rol als leidinggevende of professional en dat ze zo ontdekken hoe zij zelf mens en organisatie dichter bij elkaar kunnen brengen. In die zin draait deze leergang niet alleen om academische vorming, maar ook om de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers.’

Meer weten over de leergang Mens- en Organisatieontwikkeling? 

  

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.