
Kennismaking met Dafir Kramer, kerndocent Strategisch Leiderschap
- Strategisch leiderschap
- 11 maart 2025
Dynamische coproductie en unieke ervaring
Dafir Kramer heeft als nieuwe kerndocent de eerste editie van de leergang Strategisch Leiderschap van AOG School of Management bijna achter de rug. ‘Deze leergang geeft mij de kans om mezelf opnieuw uit te vinden door terug te gaan naar mijn basis als echte verhalenverteller. Ik vind het prachtig om te zien dat er iets gebeurt in die hoofden. Dat maakt een leergang als deze uniek: we creëren een dynamische context waar mensen zelf aan bijdragen en daardoor groeien qua kennis, maar vooral wat betreft hun houding en zelfvertrouwen. Het is een coproductie die we met elkaar tot stand brengen. Zo ontstaat een unieke ervaring die vaak pas echt indaalt als mensen na afloop naar huis rijden en beseffen wat ze hebben meegemaakt.’
Dafir Kramer, modelletje 1970, zoals hij dat zelf noemt, studeerde Strategisch Management en Veranderkunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij was nog niet eens afgestudeerd toen hij werd gevraagd als docent: ‘Ik was 27, mocht aan managers lesgeven en het zweet liep uit mijn broekspijpen. Maar dat ging heel goed en zo rolde ik het vak van docent in.’
Tussen de boswachters leren bewegen en verbinden
Hij combineerde het docentschap met banen als interne organisatieadviseur. Eerst via een consultancybureau en al snel daarna bij Staatsbosbeheer. Hij denkt met veel plezier terug aan de jaren die hij tussen de boswachters doorbracht: ‘Staatsbosbeheer is een echte purpose-driven organisatie die te maken heeft met grote maatschappelijke uitdagingen. Ik heb het er heel fijn gehad en heb er veel geleerd: hoe maak je de verbinding tussen overkoepelend beleid en praktische vraagstukken? Hoe beweeg je je door een organisatie en breng je de goede gesprekken op gang?’
Stap naar zelfstandigheid
Omdat hij jong was en na verloop van tijd behoefte had aan een nieuwe uitdaging, maakte hij de overstap naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Dat bleek mijn wereld niet te zijn, daar kwam ik al snel achter. Ik was geïnteresseerd in de diplomatie, maar de focus op status en competitie stond mij niet aan. Dat lag ook aan de tijd: de normen en waarden die zo rond de eeuwwisseling golden zijn door de jaren heen veranderd. Hoe dan ook: ik besloot definitief de overstap te maken naar het zelfstandig ondernemerschap. Mijn vader heeft zijn hele leven als monteur bij dezelfde baas gewerkt en hij begreep absoluut niet dat ik mijn veilige bestaan als ambtenaar opgaf voor een onzekere toekomst. Maar ik vond het echt niet leuk bij het ministerie en wist dat ik altijd opnieuw kon solliciteren naar een vaste baan als het ondernemerschap niet goed zou uitpakken. In die zin begrijp ik de jongere generaties van nu ook goed: die geven aan dat hun werk meer moet zijn dan alleen maar werk. Ze willen er ook hun passie in kwijt kunnen en dat herken ik helemaal.’
Welk talent breng jij in als strategisch leider?
Tijdens de leergang Strategisch Leiderschap besteedt hij veel aandacht aan de competenties die leiders nodig hebben om succesvol te zijn in een veranderende wereld. ‘Om je te kunnen ontwikkelen tot strategisch leider heb je naast kennis een aantal vaardigheden nodig en een bepaalde mindset. En dan is er je talent: de vraag is niet of je talent hebt, maar welk talent. Ben jij degene die aan tafel de anderen inspireert met je verhalen? Of ben je iemand die rustig analyseert en dan op het juiste moment de juiste vraag stelt? Al die competenties zijn namelijk nodig aan de tafel waar de strategische besluiten worden genomen.’
Strategisch leiderschap in een veranderende wereld
Van strategisch leiders wordt ook verwacht dat ze oog hebben voor de tijd waarin we leven, vervolgt Dafir. ‘Dan komen we op een van mijn stokpaardjes. Sta open voor vraagstukken die nu leven en heel erg belangrijk zijn voor de nieuwe generatie zoals inclusie en diversiteit. Vaak zie je dat daarover discussie en zelfs een tegenbeweging ontstaat. Als leider moet je je echter bewust zijn van de manier waarop de wereld steeds verandert. We denken graag dat ongelijkheid tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld is verdwenen, maar als je even uitzoomt zie je dat dat niet het geval is. Als je het hebt over inclusiviteit, zul je nog steeds merken dat er nog veel te doen valt. Er wordt momenteel net zo fel gediscussieerd binnen organisaties over toiletten voor transgenders als vroeger over werkende moeders of homoseksuele relaties. De wereld evolueert en als leider moet je ervoor zorgen dat jouw organisatie zich blijft aanpassen. Dit soort morele vraagstukken zijn ook onderdeel van die veranderingen en dus van je strategie. Hoe maak je je organisatie op de goede manier passend in je omgeving? Wat voor wereld wil je creëren voor je kinderen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt in jouw organisatie, wie ze ook zijn en hoe ze zich ook identificeren? Dat zijn de vragen waarover je als strategisch leider moet nadenken en ook daarover gaat deze leergang.’
Meer weten over de opleiding Strategisch Leiderschap?