Kennis & inspiratie
Waarom leiderschap niet te leren is
Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Leiderschapsontwikkeling is ‘booming business’. Uit diverse onderzoeken blijkt dat er fors geïnvesteerd wordt in programma’s voor leidinggevenden. Maar behalen deze programma’s wel het gewenste resultaat voor de leidinggevenden en de organisatie? Volgens verschillende onderzoeken scoort meer dan de helft een ruime onvoldoende.

Business Development en Innovatie: van wens naar noodzaak
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Hoe zorgen duurzaam succesvolle bedrijven voor continue ontwikkeling en hoe tonen ze zich flexibel in een veranderende organisatiecontext? Een afwachtende houding vergroot het risico om een speelbal te worden van concurrerende organisaties. Roald Vandepoel, kerndocent Business Development en Innovatie, schreef hierover een blog.

De relatie tussen duurzaamheid en facility & vastgoed management
Wanneer je als organisatie duurzaamheid in een ideale situatie wil realiseren, dan is het belangrijk om ook de gebouwde omgeving daarbij te betrekken. En dan gaat het tegelijk over de daaraan gekoppelde faciliteiten. Het op duurzaamheid gericht ontwerpen, bouwen, gebruiken, beheren, onderhouden, aanpassen (aan veranderende omstandigheden). En uiteindelijk, na een voltooide gebruikscyclus, ook over het vervangen door nieuwe infrastructuur. Helmut Kaltenbrunner legt in dit blog het verband tussen duurzaamheid en facility & vastgoed management.
De Essentie van Persoonlijk Leiderschap, één evenement met twee benaderingen naast elkaar
Vitaliteit, impact, omgang met onzekerheden. De nieuwe leider heeft een andere drive dan voorheen. Zijn performance moet ook aan een nieuw verwachtingspatroon voldoen. In plattere organisaties, vernetwerkte structuren, dynamische context en met grotere verantwoordelijkheid. Dr. Inge Nuijten geeft hierop een passend antwoord met een nieuw en disruptief programma: ‘De Essentie van Leiderschap’. Maar er is nog een ander perspectief. Het transformationeel leiderschap van de veranderaar op basis van dieper zelfinzicht. Ook hier heeft AOG School of Management een nieuw programma bij ontwikkeld: ‘Persoonlijk Leiderschap in Transitie’, dat onder leiding staat van Dr. Marco de Witte, Drs. Michiel Nannen en Drs. Maaike Arends.
Hoeveel beter kan verbeteren?
Met verbeteren gaat er van alles mis. Afhankelijk van wie je het vraagt levert 70-90% van de geplande veranderingen niet het beoogde resultaat op. In een studie van Industry Week in 2007 kwam naar voren dat slechts 2% van de organisaties de beoogde resultaten haalden met hun verbeterinitiatieven. Hoeveel beter kan verbeteren? Reken maar uit!
Klantgerichtheid in beweging
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Klantgerichtheid is zo’n term die je vaak hoort, maar waarvan je eigenlijk niet weet wat het precies betekent. Of preciezer verwoord: waarvan je niet weet wat degene die het woord in de mond neemt er precies mee bedoelt. Het is wel een woord waarmee je geassocieerd wilt worden, met een positieve lading; Te horen krijgen dat je niet klantgericht bent of dat je niet klantgericht handelt is per definitie slecht nieuws. Maar wat is dat dan: klantgericht? En wat is het tegenovergestelde? Ton Timmermans, module docent van de leergang Klantstrateeg schreef hier een blog over.
Verder denken over gedrag in organisaties
Wie kent ze niet? De collega die tijdens een vergadering altijd het laatste woord wil hebben. De veelbelovende vrouw die toch niet solliciteert op een functie in de directie. De strijd tussen twee managers om het kantoor met de meeste ramen. Allemaal gedragingen die te herleiden zijn naar de tijd toen wij nog als jagers-verzamelaars ons kostje bij elkaar moesten scharrelen. Oerdriften op de werkvloer: hoogleraar Sociale Psychologie Bram Buunk besteedt er zijn lezing aan tijdens de jaarlijkse Masters of Management van AOG School of Management op donderdag 11 juni.

Programmamanagement in een wereld in beweging en organisaties in verandering
In mijn werk als organisatie-ontwikkelaar merk ik bijna dagelijks hoe snel het denken over organiseren verandert. Steeds meer bestuurders, managers en leidinggevenden zijn zich ervan bewust dat oude traditionele vormen van organiseren niet meer werken. De dynamiek en beweging binnen organisaties, maar zeker ook tussen organisaties en in de samenleving, is zo groot dat daarbij de traditionele manier van organiseren niet meer effectief is.

Maak met duurzaamheid in de kernactiviteiten het verschil
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Helmut Kaltenbrunner legt in onderstaand opiniestuk een vinger op de zere plek bij veel bedrijven. Binnen AOG School of Management zijn wij reuze benieuwd wie de handschoen oppakt.

Trends en hypes in het openbaar bestuur
In 2004 hield Ko de Ridder zijn oratie als bijzonder hoogleraar Toezicht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Onder de titel ‘Goede raad voor toezicht’, analyseerde hij in zijn rede een aantal mechanismen waarmee interne toezichthouders te maken hebben in (semi-)publieke organisaties op terreinen als welzijn, kinderopvang en sociale woningbouw.